Δομή επιλογής (ελέγχου) - Συνθήκες
Διδακτικοί στόχοι
Στο τέλος της ενότητας/δραστηριότητας θα είστε σε θέση να:
- συνειδητοποιήσετε ότι πολλές φορές χρειάζεται να ληφθεί απόφαση από το πρόγραμμα (σύμφωνα με τις εντολές μας)
- έχετε υπόψη σας τη μεγάλη εννοιολογική και προγραμματιστική διασύνδεση αισθητήρων και δομής επιλογής (ελέγχου)
Θεωρητικά ζητήματα δομής επιλογής (ελέγχου)
Μέχρι
στιγμής, στο προγραμματιστικό περιβάλλον του MaKeCode έχουμε εισάγει
εντολές που η μία ακολουθεί την άλλη (ακολουθιακή δομή) και εντολές που
επαναλαμβάνονται (επαναληπτική δομή). Χωρίς να έχουμε εξαντλήσει την
εφαρμογή εντολών από τις παραπάνω δομές, προχωρούμε στην παρουσίαση των
εντολών της δομής επιλογής ώστε να κάνουμε βήματα προς την εφαρμογή πιο σύνθετων προγραμμάτων.
Όλα τα προβλήματα δεν λύνονται μόνο με τη
διαδοχική εκτέλεση κάποιων συγκεκριμένων εντολών (δομή ακολουθίας).
Πολύ συχνά, ανάλογα με τα δεδομένα του προβλήματος πρέπει να πάρουμε
αποφάσεις μέσα σε ένα πρόγραμμα έτσι ώστε να εκτελέσουμε κάποια
συγκεκριμένα κομμάτια του και να αγνοήσουμε κάποια άλλα. Αυτό μπορεί να
επιτευχθεί με τη δομή της επιλογής. Η δομή επιλογής
είναι μια δομή ελέγχου και είναι από τις βασικότερες δομές για την
ανάπτυξη ενός προγράμματος. Χρησιμοποιείται όταν κατά την εκτέλεση ενός
αλγορίθμου / προγράμματος θα πρέπει να ελέγξουμε μια κατάσταση (συνθήκη) και ανάλογα, αν η συνθήκη είναι αληθής (αν ισχύει) εκτελούνται οι εντολές ή αν η συνθήκη είναι ψευδής (δεν ισχύει) τότε ή δεν εκτελείται τίποτα ή εκτελούνται άλλες εντολές.
Οι δομές επιλογής διακρίνονται στις ακόλουθες περιπτώσεις/ μορφές:
- Απλή δομή επιλογής --> Υπάρχει έλεγχος μόνο για μία περίπτωση
- Σύνθετη (ή πλήρης) δομή επιλογής --> Υπάρχει έλεγχος για δύο περιπτώσεις
- Εμφωλευμένες δομές επιλογής --> Συνδυασμοί απλής και σύνθετης δομής επιλογής
ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΗ:
Στο πλαίσιο του μαθήματος αυτής της εβδομάδας θα ασχοληθούμε μόνο με την Απλή δομή επιλογής και θα τη συνδυάσουμε με αισθητήρες ώστε να έρθουμε κοντά στη λογική των συμβάντων ανάλογα με τις τιμές των αισθητήρων.
Παραδείγματα απλής δομής επιλογής
- 1ο παράδειγμα απλής δομής επιλογής - Το σενάριο: Το micro:bit χρησιμοποιείται ως θερμόμετρο της ατμόσφαιρας. Όταν πιεστεί το πλήκτρο Α, εμφανίζει τη θερμοκρασία περιβάλλοντος. Επίσης, εάν η θερμοκρασία είναι μεγαλύτερη ή ίση με 15 βαθμούς Κελσίου (εάν η συνθήκη είναι αληθής-ισχύει) τότε εμφανίζεται "ok". Εάν είναι μικρότερη από 15 βαθμούς Κελσίου δεν εμφανίζει κάτι.
2ο παράδειγμα απλής δομής επιλογής - Το σενάριο: Το micro:bit χρησιμοποιείται ως αισθητήρας φωτός. Για πάντα εμφανίζεται στα LEDs το επίπεδο φωτισμού που λαμβάνει από το περιβάλλον. Εάν το επίπεδο φωτισμού έχει τιμή μεγαλύτερη από 150 τότε εμφανίζονται σχήματα στα LEDs.