Η εμπειρία και οι σχετικές γνώσεις έχουν δημιουργήσει θετικό κλίμα εφαρμογής
της Ρομποτικής στο χώρο της εκπαίδευσης, καθώς μπορεί να βοηθήσει στην αύξηση
της ποιότητας της επιστημονικής και τεχνολογικής εκπαίδευσης σε όλους τους
τύπους των σχολείων.
Ενώ διάφορες έρευνες εισηγούνται ότι η χρήση της ρομποτικής για
εκπαιδευτικούς σκοπούς είναι μια αποτελεσματική μέθοδος διδασκαλίας, χρειάζεται
περισσότερη έρευνα στην κατεύθυνση για την εφαρμογή των κατάλληλων πρακτικών
και στρατηγικών με σκοπό το σχεδιασμό τέτοιων μαθησιακών περιβαλλόντων.
Ερευνητές, όπως ο Papert, υποστηρίζουν ότι εάν οι ασκήσεις ρομποτικής
χρησιμοποιηθούν κατάλληλα έχουν τη δυνατότητα να βελτιώσουν και να ενισχύσουν
σημαντικά τη διδασκαλία.
Η ρομποτική τεχνολογία ως εκπαιδευτικό εργαλείο:
αυξάνει το ενδιαφέρον των μαθητών για τον προγραμματισμό. Η χρήση των
ρομπότ για την εισαγωγή σε θέματα προγραμματισμού εκτιμάται ότι μπορεί να
είναι θετική, αφού μπορεί να βοηθήσει μεταξύ άλλων στην κατανόηση μιας
ακριβούς και λογικής γλώσσας εντολών. Η διδασκαλία του προγραμματισμού στα
πλαίσια της προσέγγισης αυτής είναι ιδιαίτερα αποτελεσματική καθώς
επικεντρώνεται στην ανάπτυξη ικανοτήτων επίλυσης προβλημάτων και σχεδίασης
αλγορίθμων και όχι στην εκμάθηση της γλώσσας προγραμματισμού.
μπορεί να βοηθήσει καθοριστικά στην ανάπτυξη διαθεματικών συνθετικών
εργασιών. Είναι πρωτίστως κατάλληλη για την διδασκαλία φυσικών επιστημών,
μαθηματικών, τεχνολογίας και πληροφορικής, αλλά μπορεί να έχει συνδέσεις
και με άλλα πεδία όπως λογοτεχνία, θέατρο, τέχνες.
είναι σύμφωνη με τις αρχές της Διερευνητικής μάθησης και της
Διαθεματικής προσέγγισης της γνώσης εφόσον συνδυάζει προσομοιώσεις
πραγματικών καταστάσεων με ταυτόχρονη εμπλοκή πολλών πεδίων επιστημώνει
ενθαρρύνει τους μαθητές και τις μαθήτριες να ενταχθούν στη διαδικασία
μάθησης καθώς πρόκειται για μία καθαρά μαθητοκεντρική προσέγγιση. Κατά την
διαδικασία σχεδιασμού και προγραμματισμού των ρομπότ, οι μαθητές
προσλαμβάνουν βασικές γνώσεις πάνω στη μηχανική, τα μαθηματικά, και τις
τεχνολογίες υπολογιστών ή/και σε θέματα τεχνών.
παρουσιάζει θετικά αποτελέσματα στην ανάπτυξη του τεχνολογικού
εγγραμματισμού και στην επίλυση προβλημάτων.
αντιμετωπίζεται από τους μαθητές και τις μαθήτριες περισσότερο ως
παιχνίδι, παρά ως εργαλείο μάθησης καθώς η πλειοψηφία τους έχει ασχοληθεί
με αυτά κι αυξάνεται έτσι το θετικό κίνητρο στη διαδικασία της μάθησης.
Αναπτύσσεται το μοντέλο «κάνω για να μάθω» σε αντίθεση με το μοντέλο
«μαθαίνω για να κάνω».
επιτυγχάνει υψηλό βαθμός αλληλεπίδρασης μεταξύ υπολογιστή και
πραγματικού αντικειμένου, παροχή άμεσης ανατροφοδότησης, εμφάνιση
πειραματισμού και ενεργής συμμετοχής από τους μαθητές και τις μαθήτριες,
αλλά και ανάπτυξη της κριτικής και δημιουργικής σκέψης και καλλιέργεια της
διορατικότητας και της πρωτοτυπίας.
δίνει την ευκαιρία στην ανάπτυξη διαδικασιών ανάλυσης προβλημάτων ή
καταστάσεων, που προηγούνται της συγγραφής του προγράμματος και σε μεγάλο
βαθμό είναι μια στρατηγική που ευνοεί την ανάπτυξη λογικής σκέψης. Στο
πλαίσιο αυτό, η μάθηση του σχεδιασμού δράσεων και στη συνέχεια η υλοποίησή
τους (μέσω μιας μηχανής) συνιστά μια νοητική δεξιότητα υψηλού επιπέδου που
εντάσσεται στη λογική της επίλυσης προβλημάτων.
περιλαμβάνει την κατασκευή του μηχανικού ρομπότ όσο και τον προγραμματισμό
της συμπεριφοράς του. Η κατασκευή είναι στην προκειμένη περίπτωση το όχημα
μέσα από το οποίο συντελείται η μάθηση. Η ιδέα «Μαθαίνω κατασκευάζοντας»
είναι στην καρδιά της φιλοσοφίας του κατασκευαστικού εποικοδομισμού (constructionism).
παράλληλα με τη διάσταση «Μαθαίνω κατασκευάζοντας», προσδίδει και τη
διάσταση «Μαθαίνω για την κατασκευή», η οποία είναι σχετικά υποτιμημένη,
ακολουθώντας μια παράδοση που θέλει τις πρακτικές εφαρμογές να έχουν
μικρότερη κοινωνική αποδοχή από τις αντίστοιχες θεωρητικές έννοιες. Όμως,
η τεχνολογική εξέλιξη έφερε στην επιφάνεια την άρρηκτη σύνδεση ανάμεσα
στις Φυσικές Επιστήμες, την Τεχνολογία, τα Μαθηματικά και τη Μηχανική (STEM).. Η Τεχνολογία αποτέλεσε και
αποτελεί το ερέθισμα που οδηγεί την επιστημονική έρευνα.
βοηθά τους μαθητές και τις μαθήτριες να αναπτύσσουν την πρωτοβουλία,
τη θέληση, την ευχαρίστηση, την αυτοπεποίθηση, την αυτοεκτίμηση,
στρατηγικές ικανότητες που έχουν άμεση σχέση με τη γνώση των δυνατοτήτων
τους, να κοινωνικοποιούνται (Foti, 2021, 2022).