Τι είναι τα Creative Commons;
Creative Commons
Τα Creative Commons είναι ένας μη
κερδοσκοπικός οργανισμός που έχει ως βασικό στόχο την υποστήριξη του
ανοικτού και προσβάσιμου διαδικτύου, καθώς και τη χρήση, διανομή και
αξιοποίηση της γνώσης και της δημιουργικότητας, μέσω ελεύθερων αδειών.
Ιδρύθηκαν το 2001 από τους ειδικούς σε νομικά θέματα
των τεχνολογιών πληροφορικής, επικοινωνιών και διαδικτύου και σε θέματα
διανοητικής ιδιοκτησίας James Boyle, Michael Carroll και Lawrence
Lessig, τον καθηγητή επιστήμης υπολογιστών του MIT Hal Abelson, τον
δικηγόρο που εξελίχθηκε σε κινηματογραφιστή ντοκιμαντέρ και στη συνέχεια
σε ειδικό σε νομικά θέματα του διαδικτύου, Eric Saltzman, και στο
διαδικτυακό εκδότη δημοσίων κειμένων Eric Eldred. Επιστημονικοί
συνεργάτες και φοιτητές στο Berkman Center for Internet & Society
του Harvard Law School βοήθησαν στο ξεκίνημα της προσπάθειας και για τα
δύο πρώτα χρόνια της ύπαρξής τους τα Creative Commons στεγάζονταν και
απολάμβαναν τη γενναιόδωρη υποστήριξη του Center for Internet &
Society στο Stanford Law School.
Για την προώθηση των στόχων των Creative Commons εργάζονται εθελοντές σε 70 χώρες, στις οποίες έχουν ήδη προσαρμοστεί οι άδειες Creative Commons. Τα Creative Commons International και οι εθελοντές επικεφαλείς των τοπικών ομάδων είναι ανεξάρτητες και ξεχωριστές οντότητες, ωστόσο συνεργάζονται και συνεισφέρουν εξίσου στην προώθηση της υιοθέτησης των αδειών και των εργαλείων που προσφέρουν τα Creative Commons.
Η ιδέα πίσω από τα Creative Commons είναι ότι ορισμένοι δημιουργοί μπορεί να μη θέλουν να εξασκήσουν όλα τα δικαιώματα πνευματικής ιδιοκτησίας που αυτοδικαίως αποκτούν από το νόμο.
Τι συμβαίνει, λοιπόν, τότε;
Οι άδειες Creative Commons αποτελούν έναν εύκολο και αξιόπιστο τρόπο να μετατραπεί ο αυστηρός νομικός όρος “υπό την επιφύλαξη παντός νομίμου δικαιώματος, σε “υπό την επιφύλαξη κάποιων δικαιωμάτων” (Some rights reserved) ή ακόμα και “χωρίς επιφύλαξη κανενός δικαιώματος” (No rights reserved).
Πολλοί δημιουργοί έχουν συμπεράνει ότι η επιδίωξη ολοκληρωτικής προστασίας για τα δικαιώματα πνευματικής ιδιοκτησίας εμποδίζει τη διάδοση του έργου τους στο ευρύτερο δυνατό κοινό και δεν τους βοηθά να αποκτήσουν την αναγνώριση που επιθυμούν. Συγχρόνως, πολλοί επιχειρηματίες προτιμούν να επενδύουν σε καινοτόμα επιχειρηματικά μοντέλα, αντί της ολοκληρωμένης προστασίας των δικαιωμάτων πνευματικής ιδιοκτησίας, προκειμένου να εξασφαλίσουν καρπούς από την «επένδυση» τους σε δημιουργικότητα. Επιπλέον, ορισμένοι δημιουργοί αισθάνονται ικανοποίηση συνεισφέροντας και συμμετέχοντας σε μια δημιουργική κοινότητα διανόησης (intellectual commons). Ανεξάρτητα από το λόγο, είναι φανερό ότι πολλοί πολίτες του Διαδικτύου θέλουν να μοιράζονται με άλλους το έργο τους, καθώς και τη δυνατότητα άλλοι να επαναχρησιμοποιούν, να τροποποιούν και να διακινούν το ίδιο αυτό έργο.