Facebook

Το Facebook ιδρύθηκε το 2004 από τον φοιτητή τότε Mark Zuckerberg και αρχικά απευθυνόταν μόνο στο πανεπιστήμιο του Χάρβαρντ. Οι χρήστες μπορούν να επικοινωνούν μέσω μηνυμάτων με τις επαφές τους και να τους ειδοποιούν όταν ανανεώνουν τις προσωπικές πληροφορίες τους. Όλοι έχουν ελεύθερη πρόσβαση στο να συμμετάσχουν σε δίκτυα που σχετίζονται μέσω πανεπιστημίου, θέσεων απασχόλησης ή γεωγραφικών περιοχών. Η εγγραφή είναι δωρεάν, και όπως έχει δηλώσει ο δημιουργός του «είναι δωρεάν και θα είναι για πάντα».

Με το πέρασμα των χρόνων το Facebook κατέκτησε τον κόσμο. Στο Facebook ο χρήστης διευρύνει το κοινωνικό του δίκτυο κάνοντας «φίλους» χρησιμοποιώντας εφαρμογές που τους φέρνουν πιο κοντά αλλά και από την συμμετοχή τους στα groups. Γνωριμίες, παιχνίδια, quiz είναι μόνο μερικά από τα αγαθά που προσφέρει το Facebook στους χρήστες του.

Το Facebook αποτελεί ένα σύγχρονο κοινωνικό δίκτυο όπου πέρα από την τεχνική υποδομή, υπάρχει και μια κοινή βάση πάνω στην οποία αναπτύσσεται η επικοινωνιακή σχέση.  Tο κοινωνικό δίκτυο, που δημιουργείται, ενισχύει το ήδη υπάρχον κοινωνικό τους κεφάλαιο και έτσι οι χρήστες αντλούν περισσότερους και ποικίλους πόρους. Οι χρήστες συζητούν, εκμυστηρεύονται και εκφράζουν συναισθήματα εμπιστοσύνης.

Το Facebook έχει υποστεί κριτική και κατηγορηθεί σε θέματα που αφορούν τα προσωπικά δεδομένα και τις πολιτικές απόψεις των ιδρυτών του. Ωστόσο η συγκεκριμένη ιστοσελίδα παραμένει η πιο διάσημη κοινωνική περιοχή δικτύωσης σε πολλές χώρες.

Βασικά χαρακτηριστικά - Λειτουργίες

Το Facebook προσφέρει ένα εξατομικευμένο προφίλ στον χρήστη, ενώ επιτρέπει την επικοινωνία, την ανταλλαγή πληροφοριών, δημιουργώντας μια λίστα φίλων, φωτογραφικό άλμπουμ, δημιουργία και συμμετοχή σε κοινωνικές ομάδες συμφερόντων – groups, καθώς και διάφορα είδη online παιχνιδιών. Οι χρήστες μπορούν να ανεβάσουν τις φωτογραφίες τους, να αποστείλουν μηνύματα, να συμμετάσχουν σε chatroom, να κάνουν tag τον εαυτό τους ή τους άλλους σε φωτογραφίες, να γράφουν στους τοίχους των φίλων και πολλά άλλα.

Αυτά τα βασικά χαρακτηριστικά του Facebook αλλά και κάποια άλλα αναφέρονται παρακάτω.

  • Μηνύματα και Εισερχόμενα: Δίνει τη δυνατότητα στους χρήστες να στέλνουν μηνύματα ο ένας στον άλλο. Ένας χρήστης facebook μπορεί να στείλει ένα μήνυμα σε οποιονδήποτε φίλο του.
  • Networks, Groups, and LikePages – Δίκτυα, Ομάδες, και όπως Σελίδες: To Facebook επιτρέπει διάφορα δίκτυα και ομίλους στους οποίους πολλοί χρήστες μπορούν να ενταχθούν. Είναι ένας τρόπος που επιτρέπει σε ορισμένα άτομα να έρθουν μαζί σε απευθείας σύνδεση για την ανταλλαγή πληροφοριών και να συζητήσουν συγκεκριμένα θέματα.
  • Notifications– Κοινοποιήσεις: Οι κοινοποιήσεις επιτρέπουν στον χρήστη να παρακολουθεί όλες τις πιο πρόσφατες ανακοινώσεις.
  • Status Updates – ενημερώσεις κατάστασης: Η δυνατότητα η οποία επιτρέπει στους χρήστες να αναρτήσουν μηνύματα που εκφράζουν τι κάνουν ανά πάσα στιγμή. Ενημερώνουν δηλαδή τους φίλους τους για την κατάστασή τους.
  • Usernames – Ονόματα χρήστη: Επιτρέπει στους χρήστες να επιλέγουν ένα όνομα χρήστη στο Facebook. Ο χρήστης έχει τη δυνατότητα να κατευθύνει άλλους στη σελίδα του μέσω ενός απλού συνδέσμου όπως http://www.facebook.com/username.
  • Wall: Το Τείχος είναι ένας χώρος στη σελίδα προφίλ του κάθε χρήστη που επιτρέπει στους φίλους του να δημοσιεύουν μηνύματα.
  • Events– Εκδηλώσεις: Η δυνατότητα να ενημερώνονται οι χρήστες για τις προσεχείς εκδηλώσεις και γεγονότα στην κοινότητά τους και να οργανώνουν κοινωνικές συναθροίσεις.
  • Marketplace: Επιτρέπει στους χρήστες να δημοσιεύουν δωρεάν μικρές αγγελίες στις ακόλουθες κατηγορίες: Αγορά, Οικισμός, Απασχόληση, και άλλα.
  • Photos– Φωτογραφίες: Μία από τις πιο δημοφιλείς εφαρμογές στο Facebook είναι η εφαρμογή Φωτογραφίας, όπου οι χρήστες μπορούν να ανεβάσουν άλμπουμ φωτογραφιών και να σχολιάσουν τις φωτογραφίες.
  • Videos – Βίντεο: Οι χρήστες μπορούν να προσθέσουν τα βίντεο τους με την υπηρεσία ανεβάζοντας βίντεο.

Facebook και Επιχειρήσεις

Με τη βοήθεια του Facebook πολλές επιχειρήσεις προωθούν ένα προϊόν αν πραγματικά τους αρέσει. Μέσα από τα Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης μπορούν να:

  • Προωθήσουν προϊόντα με πιο προσωπικό και φιλικό τρόπο
  • Κρατάνε ανοιχτή επικοινωνία με πολλούς δυνητικούς πελάτες
  • Κερδίζουν ακόμα περισσότερο στις μηχανές αναζήτησης και αυξάνουν την επισκεψιμότητα του Διαδικτυακού Τόπου τους, και
  • Συμπληρώνουν αποτελεσματικά και φθηνά τη διαφήμισή τους.

Υπάρχουν 4 βασικοί λόγοι που οι επιχειρήσεις χρησιμοποιούν την κοινωνική δικτύωση

  • Marketing
  • Δημόσιες Σχέσεις
  • Ερευνα Αγοράς
  • Εξυπηρέτηση Πελατών 
Και οι 4 όμως κάνουν ουσιαστικά το ίδιο πράγμα, φέρνουν την επιχείρηση σε επαφή κι επικοινωνία με τους πελάτες της ή τους υποψήφιους πελάτες της.

Η σχέση των Ελλήνων με τα κοινωνικά δίκτυα

Σύμφωνα με το Facebook, μέχρι πρόσφατα, περίπου 4 εκατ. Ελληνες συνδέονταν καθημερινά στην εφαρμογή και μάλιστα η συντριπτική πλειονότητά τους (3,4 εκατ. χρήστες) μέσω του κινητού. Η εταιρεία αναφέρει ακόμη ότι ο συνολικός αριθμός των χρηστών Facebook στην Ελλάδα είναι περίπου 5 εκατομμύρια, ήτοι περισσότερο από το 40% του πληθυσμού.

Ακόμη μεγαλύτερος αριθμός είναι ο αριθμός των χρηστών της υπηρεσίας ΥouΤube. Το 2015 η εταιρεία είχε αναφέρει ότι ξεπερνούσε στη χώρα μας τα 6 εκατ. χρήστες, ήτοι περισσότερο από το 50% του πληθυσμού.

Σε ό,τι αφορά τους καταναλωτές, η χρήση των κοινωνικών δικτύων στην Ελλάδα είναι υψηλότερη του μέσου όρου στην Ενωμένη Ευρώπη. Μάλιστα αυτό ισχύει συστηματικά τα τελευταία τέσσερα χρόνια, αφότου η Κομισιόν καταρτίζει τον δείκτη DESI. Καθημερινά ένας στους τρεις Ελληνες (ηλικίας 13-74 ετών) κάνει χρήση υπηρεσιών κοινωνικής δικτύωσης, ενώ κορυφαία επιλογή σε ποσοστό 31,5% για το «κατέβασμα» εφαρμογών (apps) στο κινητό τους τηλέφωνο είναι οι εφαρμογές κοινωνικής δικτύωσης.


Τελευταία τροποποίηση: Κυριακή, 2 Φεβρουαρίου 2020, 9:02 AM