Μετάβαση στο κεντρικό περιεχόμενο
Απαιτήσεις ολοκλήρωσης

Διδακτικοί στόχοι

Στο τέλος της ενότητας/δραστηριότητας θα είστε σε θέση να:

  • συνειδητοποιήσετε ότι πολλές φορές χρειάζεται να εκτελεστούν κάποιες εντολές στην περίπτωση που ισχύει μια συνθήκη αλλά και να εκτελεστούν κάποιες εντολές στην περίπτωση που δεν ισχύει η συνθήκη
  • έχετε υπόψη σας τη μεγάλη εννοιολογική και προγραμματιστική διασύνδεση αισθητήρων και σύνθετης δομής επιλογής (ελέγχου)



Θεωρητικά ζητήματα (επαναληπτικά από το Α' Μέρος

Στην προηγούμενη ενότητα είχαν αναφερθεί τα παρακάτω:

Η δομή επιλογής είναι μια δομή ελέγχου και είναι από τις βασικότερες δομές για την ανάπτυξη ενός προγράμματος. Χρησιμοποιείται όταν κατά την εκτέλεση ενός αλγορίθμου / προγράμματος θα πρέπει να ελέγξουμε μια κατάσταση (συνθήκη) και ανάλογα, αν η συνθήκη είναι αληθής (αν ισχύει) εκτελούνται οι εντολές ή αν η συνθήκη είναι ψευδής (δεν ισχύει) τότε ή δεν εκτελείται τίποτα ή εκτελούνται άλλες εντολές.

Οι δομές επιλογής διακρίνονται στις ακόλουθες περιπτώσεις/ μορφές:

  • Απλή δομή επιλογής --> Υπάρχει έλεγχος μόνο για μία περίπτωση
  • Σύνθετη (ή πλήρης) δομή επιλογής --> Υπάρχει έλεγχος για δύο περιπτώσεις
  • Εμφωλευμένες δομές επιλογής --> Συνδυασμοί απλής και σύνθετης δομής επιλογής

ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΗ:

Θα ασχοληθούμε εδώ με τη Σύνθετη δομή επιλογής και θα τη συνδυάσουμε με αισθητήρες ώστε να έρθουμε κοντά στη λογική των συμβάντων ανάλογα με τις τιμές των αισθητήρων.

Όταν χρησιμοποιείται η σύνθετη δομή επιλογής, το πρόγραμμα υλοποιείται κατά τέτοιο τρόπο ώστε όταν ισχύει η συνθήκη που θέτουμε να εκτελείται κάποια ή κάποιες εντολές αλλά κι όταν ΔΕΝ ισχύει η συνθήκη τότε εκτελείται κάποια άλλη ή άλλες εντολές.


Παραδείγματα σύνθετης δομής επιλογής


1ο παράδειγμα σύνθετης δομής επιλογής - Το σενάριο: Για πάντα, εάν είναι πατημένο το logo (λογότυπο) του micro:bit τότε στην πλακέτα εμφανίζεται μια καρδιά ειδάλλως εμφανίζεται μια φατσούλα λυπημένη.

Παρατηρείστε ότι όσο έχετε πατημένο το logo εμφανίζεται η καρδιά. Σε ΟΠΟΙΑΔΗΠΟΤΕ άλλη περίπτωση εμφανίζεται η λυπημένη φατσούλα. Αυτό είναι και το νόημα του αλλιώς. Όταν δεν είναι πατημένο το logo θα έχετε τη φατσούλα.

2ο παράδειγμα σύνθετης δομής επιλογής - Το σενάριο: Για πάντα, εάν είναι πατημένο το κουμπί Α ή το κουμπί Β τότε εμφανίζεται το άθροισμα δύο αριθμών που έχουμε θέσει (π.χ. 280, 320) αλλιώς (δηλαδή σε οποιαδήποτε άλλη περίπτωση, εμφανίζεται η διαφορά των δύο αυτών αριθμών.

 

 

ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ:

  1. Αξίζει να προσέξουμε ότι σε αυτό το πρόγραμμα χρησιμοποιείται μια συνθήκη με το or (ή) και η οποία είναι αληθής (ισχύει) είτε είναι αληθές ότι είναι πατημένο το κουμπί Α είτε είναι πατημένο το κουμπί Β. Είναι μια συνθήκη διάζευξης (δείτε και το εκπαιδευτικό υλικό στην προηγούμενη ενότητα).
  2. Μια χρησιμότητα αυτού του προγράμματος θα ήταν να χρησιμοποιήσουμε το micro:bit ως μια απλή αριθμομηχανή. Κάθε φορά όμως που θα θέλαμε να προσθέσουμε ή να αφαιρέσουμε δύο άλλους αριθμούς θα έπρεπε να μπούμε στο πρόγραμμα και να αλλάξουμε αυτούς τους αριθμούς. Σε επόμενα μαθήματα, με βάση και αυτήν την ανάγκη που υπάρχει εδώ, θα αναφερθούμε διεξοδικά στην έννοια της μεταβλητής η οποία λύνει αυτό το πρόβλημα.


Τελευταία τροποποίηση: Σάββατο, 3 Δεκεμβρίου 2022, 7:48 PM