Μετάβαση στο κεντρικό περιεχόμενο
Απαιτήσεις ολοκλήρωσης

Διδακτικοί στόχοι

Στο τέλος της ενότητας/δραστηριότητας θα είστε σε θέση να:

  • έχετε μια συνολική εικόνα των περιπτώσεων επαναληπτικής δομής που υπάρχουν στο Makecode


Για την επαναληπτική δομή

Μέχρι τώρα, στο προγραμματιστικό περιβάλλον του MaKeCode έχουμε εισάγει εντολές που η μία ακολουθεί την άλλη (ακολουθιακή δομή) και εντολές υπό συνθήκη (δομή επιλογής- ελέγχου). Πολύ συχνά χρησιμοποιούμε και την εντολή για πάντα η οποία μάλιστα βρίσκεται εξαρχής στο προγραμματιστικό περιβάλλον. Η επανάληψη είναι ένα από τα βασικά χαρακτηριστικά της λειτουργίας ενός υπολογιστικού συστήματος και φυσικά μιας ρομποτικής κατασκευής. Η λογική των επαναληπτικών διαδικασιών εφαρμόζεται στις περιπτώσεις όπου μία ακολουθία εντολών πρέπει να εφαρμοσθεί σε ένα σύνολο περιπτώσεων, που έχουν κάτι κοινό.

Η εντολή για πάντα είναι μία από τις περιπτώσεις επαναληπτικής δομής. Στο προγραμματιστικό περιβάλλον του MakeCode διατίθενται και ορισμένες άλλες μορφές. Αυτές βρίσκονται στην παλέτα εντολών Βρόχοι.

ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ:

  • Το τμήμα του αλγορίθμου που επαναλαμβάνεται αποκαλείται βρόγχος.
  • Όταν ολοκληρωθεί η εκτέλεση της επαναληπτικής δομής τότε συνεχίζει να εκτελείται το πρόγραμμα με τις εντολές που ακολουθούν μετά την επανάληψη (εφόσον υπάρχουν εντολές μετά την επανάληψη).
  • Θα μπορούσαμε να διακρίνουμε δύο μεγάλες κατηγορίες επαναληπτικής δομής:
    • σε αυτές όπου γνωρίζουμε εκ των προτέρων τον αριθμό των επαναλήψεων και τον οποίο ορίζει εξαρχής αυτός που προγραμματίζει.
    • σε αυτές που δεν γνωρίζουμε εκ των προτέρων τον αριθμό των επαναλήψεων αλλά αυτές εκτελούνται υπό συνθήκη.
  • Μέσα σε μια επανάληψη μπορεί να εισάγεται μια δομή ελέγχου ή/και το αντίστροφο, σε μια επαναληπτική δομή να εισάγεται μια δομή ελέγχου.


Παραδείγματα επαναληπτικής δομής

  • 1ο παράδειγμα επαναληπτικής δομής (με γνωστό αριθμό επαναλήψεων) - Το σενάριο: Το micro:bit κατά την έναρξη εκτέλεσης του προγράμματος εμφανίζει 4 φορές την καρδιά να αναβοσβήνει. Όταν ολοκληρωθούν οι επαναλήψεις εμφανίζεται το μήνυμα "ΟΚ".


2ο παράδειγμα επαναληπτικής δομής (εμφωλευμένη σε δομή ελέγχου και με γνωστό αριθμό επαναλήψεων ) - Το σενάριο: Το micro:bit εάν πιέζεται ο ακροδέκτης τότε 3 φορές εμφανίζει τη χαρούμενη και τη λυπημένη φατσούλα αλλιώς δεν εμφανίζει κάτι.


3ο παράδειγμα επαναληπτικής δομής (με άγνωστό αριθμό επαναλήψεων - εκτέλεση της επανάληψης υπό συνθήκη) - Το σενάριο: Το micro:bit παίζει μια μελωδία στην οποία αυξάνει ο ρυθμός της κατά τι. Η μελωδία παίζει ενώ η τιμή του ρυθμού είναι μικρότερη από μια τιμή που ορίζουμε εμείς.

 


4ο παράδειγμα επαναληπτικής δομής (με δείκτη) - Το σενάριο: Το microbit για πάντα όταν πιέζεται ο ακροδέκτης P0 εμφανίζει ένα σχήμα ορισμένες φορές κι όταν πιέζεται ο ακροδέκτης P1 εμφανίζει ένα άλλο σχήμα και πάλι ορισμένες φορές.

 


  • Πώς μπορείτε να έχετε τα κυκλώματα για τα P0 και P1; Μπορείτε να χρησιμοποιήσετε φρούτα τα οποία έχουν μια ικανοποιητική αγωγιμότητα. Συνδέετε ένα φρούτο με τον ακροδέκτη P0 και το άλλο φρούτο με τον ακροδέκτη P1. Επίσης, χρειάζεται να υπάρχει κι ένα "κροκοδειλάκι" στη γείωση.


Για να δείτε τη μια φατσούλα, ακουμπάτε το φρούτο που συνδέεται στον ακροδέκτη P0 καθώς και τη γείωση. Έτσι "κλείνει" το κύκλωμα.


Για να δείτε την άλλη φατσούλα, ακουμπάτε το φρούτο που συνδέεται στον ακροδέκτη P1 καθώς και τη γείωση. Έτσι "κλείνει" και πάλι το άλλο κύκλωμα.



Τελευταία τροποποίηση: Τετάρτη, 26 Απριλίου 2023, 8:31 PM