Μετάβαση στο κεντρικό περιεχόμενο
Απαιτήσεις ολοκλήρωσης

Διδακτικοί στόχοι

Στο τέλος της ενότητας/δραστηριότητας θα είστε σε θέση να:

  • αντιληφθείτε την αξία της συνθήκης (του ελέγχου) στον προγραμματισμό
  • μάθετε τις διαθέσιμες εντολές που αφορούν στα χρώματα των επιφανειών


Κατάλληλες συνθήκες για...

Μέχρι στιγμής, στο προγραμματιστικό περιβάλλον έχουμε εισάγει εντολές που η μία ακολουθεί την άλλη (ακολουθιακή δομή) και δεν συμπεριλαμβάνουν κάποια συνθήκη, κάποιον έλεγχο.  Απλά εκτελούνται η κάθε μία με τη σειρά της.

Πολύ συχνά, ανάλογα με τα δεδομένα του προβλήματος,  χρειάζεται να εκτελεστεί μια εντολή εφόσον ισχύει μια συνθήκη. Στο περιβάλλον του EdBlocks υπάρχουν εντολές οι οποίες, παρόλο που τοποθετούνται η μία μετά την άλλη, εμπεριέχουν μια συνθήκη, έναν έλεγχο.

  • Αυτές οι εντολές εκτελούνται εφόσον ισχύει (είναι αληθής) η συνθήκη που συμπεριλαμβάνεται.
  • Αν δεν ισχύει η συνθήκη (είναι ψευδής) τότε η εντολή δεν εκτελείται.


Παραδείγματα

Στο μενού Drive περιλαμβάνονται εντολές με τις οποίες ρυθμίζεται η κίνηση του ρομπότ ανάλογα με το αν βρίσκεται επάνω σε λευκή επιφάνεια.

Επίσης, σε κάθε μία εντολή από τις παραπάνω, περιλαμβάνονται και άλλες εντολές όπως: κίνηση ανάλογα με τη θέση φωτός ως προς το ρομπότ και κίνηση επάνω σε μαύρη επιφάνεια.


  • ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ 1


Το Edison κινείται μπροστά εφόσον βρίσκεται κατά την κίνησή του σε λευκή επιφάνεια. Δεν είναι ανάγκη να εισάγουμε εντολή για να σταματήσει το ρομπότ όταν βγει έξω από τη λευκή επιφάνεια. Όταν η επιφάνεια στην οποία κινείται δεν είναι πλέον λευκή τότε δεν ικανοποιείται η συνθήκη (της λευκής επιφάνειας) και το ρομπότ σταματά.

ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΗ: Για να το δείτε να λειτουργεί, τοποθετήστε μία λευκή κόλλα χαρτί (ή καλύτερα, μαζί 2 κόλλες χαρτί) πάνω σε μια αρκετά σκούρα επιφάνεια. Τοποθετήστε το ρομπότ επάνω στην κόλλα λευκό χαρτί. Εκτελέστε το πρόγραμμα και θα επιβεβαιωθούν τα παραπάνω: μόλις το ρομπότ ξεπεράσει το λευκό χαρτί θα σταματήσει. Σε αυτό το παράδειγμα ενεργοποιούνται οι αισθητήρες οι οποίοι υπάρχουν στο κάτω μέρος της επιφάνειας του ρομπότ.

Η αρχή είναι η εξής: Η σκούρα επιφάνεια απορροφά την ακτινοβολία και το ρομπότ με τους αισθητήρες που έχει από κάτω, "διαβάζει" μεγάλη απόσταση. Το λευκό χαρτί δεν απορροφά ακτινοβολία και το ρομπότ "διαβάζει" μικρή απόσταση.

  • ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ 2


Το Edison κινείται μπροστά εφόσον βρίσκεται κατά την κίνησή του σε λευκή επιφάνεια. Όταν η επιφάνεια στην οποία κινείται δεν είναι πλέον λευκή τότε δεν ικανοποιείται η συνθήκη (της λευκής επιφάνειας) και το ρομπότ στρίβει αριστερά για 0.7 δευτερόλεπτα.

  • ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ 3


Το Edison κάνει κύκλους: Αν τοποθετήσουμε το Edison σε μια λευκή κόλλα χαρτί και πατήσουμε το τρίγωνο κουμπί τότε το Edison, εφόσον δεν ξεφύγει από το χαρτί θα κάνει συνέχεια κύκλους.

  • ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ 4


Εφόσον το Edison τοποθετηθεί σε μαύρη επιφάνεια κινείται μπροστά. Όταν τελειώσει η μαύρη επιφάνεια το ρομπότ κάνει έναν ήχο Beep και σταματάει. Τι θα γίνει εάν τοποθετήσουμε εξαρχής το ρομπότ σε μια επιφάνεια που δεν είναι μαύρη; Δεν ικανοποιείται η συνθήκη (ο έλεγχος της μαύρης επιφάνειας) και το ρομπότ δεν θα κάνει κάτι.

Αν δεν έχετε μια πραγματικά μαύρη επιφάνεια, αλλάξτε το πρόγραμμα ώστε να περιλαμβάνει λευκή επιφάνεια και δοκιμάστε τη συμπεριφορά του.


ΠΡΟΣΟΧΗ: Μην ξεχνάτε κάθε φορά που κάνετε αλλαγές στο πρόγραμμα να το φορτώνετε εκ νέου.


Τελευταία τροποποίηση: Σάββατο, 26 Νοεμβρίου 2022, 12:08 PM