Ψηφιακό προφίλ - Ψηφιακή φήμη
Completion requirements
Ορισμός
Όπως και κάθε άλλη μορφή φήμης που είναι η γενικευμένη όψη της ταυτότητας, των πεποιθήσεων και των απόψεων ενός ατόμου έτσι και ο όρος 'ψηφιακή' ('διαδικτυακή') αναφέρεται απλώς στα ίχνη των διαδικτυακών αλληλεπιδράσεων, σχολίων και συμπεριφορών. Η ψηφιακή φήμη είναι εξίσου αληθινή και σημαντική όπως και η γενική σου φήμη.
Πόσο διαρκεί η ψηφιακή φήμη;
Ό,τι λες, κάνεις και μοιράζεσαι στο Διαδίκτυο παραμένει εκεί για πάντα. Μπορεί να είναι αδύνατο να διαγράψεις τελείως ή να αποκρύψεις τις δημοσιεύσεις σου.
Η Εποχή του Ψηφιακού Προφίλ
Έχουμε
ήδη εισέλθει στην εποχή όπου η ψηφιακή ή η ηλεκτρονική μας φήμη είναι εξίσου,
αν όχι περισσότερο, σημαντική από την κοινωνική μας φήμη, σε κάθε περίπτωση
πάντως αποτελεί αναπόσπαστο τμήμα της. Είναι πλέον γεγονός ότι σήμερα κάθε
επιχείρηση που θέλει να σέβεται τον εαυτό της ελέγχει και το ψηφιακό βιογραφικό
των υποψηφίων υπαλλήλων της, όπως το προφίλ τους στο Facebook, την παρουσία τους στο Twitter, τα αποτελέσματα που βγάζει το Google για το όνομά τους, την ύπαρξη
προσωπικής ή επαγγελματικής ιστοσελίδας ή ιστολογίου κοκ.
Πάνω από το 45% των
εργοδοτών σε παγκόσμια κλίμακα καταφεύγουν στις ιστοσελίδες κοινωνικής δικτύωσης
για να ελέγξουν το προφίλ των αιτούντων εργασία σ’ αυτούς, ενώ το 35% απ’
αυτούς δηλώνουν ότι αυτά που είδαν τούς ανάγκασαν να μην προχωρήσουν σε πρόσληψη.
Αυτό συμβαίνει γιατί η κοινή αντίληψη στην εποχή του Internet είναι ότι «η
κακή ηλεκτρονική φήμη ενός εργαζομένου βλάπτει συνολικά τη φήμη της
επιχείρησης».
Η ζωή αλλάζει: 1995/2015/2030;
Ενώ κάποιοι προτιμούν να διατηρούν το προφίλ τους ιδιωτικό, άλλοι θέλουν να μοιράζονται την παραμικρή λεπτομέρεια της ζωής τους με τον κόσμο. Κάποιοι αγαπούν να διαβάζουν τα πάντα για τη ζωή των άλλων, ενώ άλλοι νιώθουν λίγο ενοχλημένοι που κατακλύζονται με άχρηστες πληροφορίες.
Η Φήμη μας στο Internet
Ήδη
έχουν κάνουν την εμφάνισή στους στην αγορά εταιρείες που αναλαμβάνουν «ψηφιακές
αποδελτιώσεις»
αλλά και εταιρίες που αναλαμβάνουν να αναπτερώσουν το πεσμένο «ψηφιακό
ηθικό» μιας επιχείρησης, δηλαδή να
διορθώσουν το ηλεκτρονικό προφίλ της επιχείρησης που ενδεχομένως να έχει τρωθεί
από αρνητικές αναφορές στο Διαδίκτυο, άσχετα αν αυτές είναι δίκαιες ή άδικες.
Η
πρακτική αυτή αποκαλείται «πνίξιμο
των αρνητικών αναφορών».
Πρέπει όλοι μας, ιδιώτες και επιχειρήσεις, να αντιληφθούμε ότι είναι τέτοια η
δύναμη του Διαδικτύου ώστε ο οποιοσδήποτε μπορεί να δημιουργήσει έναν ανώνυμο ή
ψευδή λογαριασμό και να σπιλώσει ανεπανόρθωτα τη φήμη μας.
Οι
εταιρείες αυτές δημιουργούν πολλές ιστοσελίδες με το όνομα του πελάτη τους και
κάνουν θετικές αναφορές σ’ αυτόν, φέρνοντας τον έτσι ψηλά στη λίστα των
αναζητήσεων στις μηχανές αναζήτησης. Μια ανάλογη μέθοδο
χρησιμοποιούν και μεμονωμένοι χρήστες, οι οποίοι αναζητούν εργασία και είναι
βέβαιοι ότι η εταιρεία που θέλει να τους προσλάβει θα κάνει έλεγχο στο
ηλεκτρονικό τους βιογραφικό, δηλαδή στο προφίλ τους στο Facebook, στο Twitter αλλά και στις αναφορές που
εμφανίζει γι’ αυτούς το Google.
Κάποιες τέτοιες εταιρείες
υποστήριξης έφθασαν μάλιστα στο σημείο να δημιουργούν ιστοσελίδες που
εμφανίζονται ως ανεξάρτητες αλλά που στην ουσία ελέγχονται από τις εταιρείες
αυτές και που παραπέμπουν στις ιστοσελίδες που προωθεί η εταιρεία και έτσι οι αλγόριθμοι
του Google τις εντοπίζουν κατά
προτεραιότητα. Πράγματα απίστευτα πριν από μερικά χρόνια.
Το
αφεντικό του Google, ο Erick
Schmidt, το δήλωσε ξεκάθαρα : «Στο
μέλλον θα πρέπει να θεσπιστούν κανόνες ώστε ένας έφηβος να μπορεί να αλλάζει το
όνομά του μόλις ενηλικιωθεί. Αυτός είναι ο μόνος τρόπος για να αποστασιοποιηθεί
από διάφορες ταπεινωτικές για την ενήλικη ζωή του φωτογραφίες που είναι βέβαιο
ότι θα αναρτήσει σε κάποια υπηρεσία κοινωνικής δικτύωσης. Στο άμεσο μέλλον
κανείς δεν θα μπορεί να κρυφτεί από το Google.
Θα ξέρουμε ποιοι είναι, τι κάνουν στη ζωή τους, ποιους φίλους έχουν και θα τους
λέει πότε να ψωνίσουν και τι».
Προτού
αποφασίσουμε να δημοσιεύσουμε σε κάποια ιστοσελίδα φωτογραφίες που να μας
δείχνουν σε περίεργες στάσεις σε κάποιες ανέμελες διακοπές, ίσως θα πρέπει να
υπάρξει περισσότερη σκέψη και λιγότερος ενθουσιασμός και αυτό γιατί εκτός από
την υστεροφημία θα έκανε καλό και στην αισθητική μας.
Last modified: Thursday, 27 February 2020, 7:48 PM